Friday, February 6, 2009

Perubahan Tampuk Pimpinan



Kehadiran 2009 membawa perubahan yang besar terhadap dunia dan Malaysia sendiri. Perlantikan Barrack Obama sebagai Presiden Amerika Syarikat ke 44 dijangka akan membawa perubahan yang besr terhadap negara berkuasa besar dunia itu. Malah kemunculannya juga diharap akan adanya polisi politi baru buatnegara lain seperti Iraq dan negara Asia.
Di Malaysia pula Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi juga mengumumkan akan menyerahkan tampuk pimpinan pemerintahan negara kepada timbalannya iaitu Datuk Seri Najib Razak. Pertukaran pucuk pimpinan ini juga mengharapkan sesuatu perubahan buat rakyat.
Seluruh umat manusia mahukan perubahan corak politik dan pemerintahan. atas dasar ini juga, masyarakat mahukan perubahan ekonomi yang lebik baik berbanding keadaan sekarang di mana berlaku susut nilai Dolar US yang membawa merudumnya ekonomi dunia.
Sungguhnya Malaysia hanya kecil yang dikatakan tidak terkena tempias isu global ini, tetapi apakah masyarakat kita sudah bersedia untuk menerima apa sahaja perubahan yang akan berlaku di dunia dan Malaysia.
Pensyarah Pusat Pengajian Sejarah, Politik dan Strategi, Universiti Kebangsaan Malaysia(UKM), Prof Madya Dr. Mohammad Agus Yusoff memberi ramalan perubahan tampuk pimpinan yang akan memberi perubahan politik dan Sosial yang akan berlaku kepada dunia. Dan impaknya kepada manusia kepada 2009 nanti.
Seperti Amerika Syarikat, Malaysia juga akan berlaku pertukaran pucuk pimpinan. Pak Lah telah membuat pengumumam untuk meletak jawatan sebagai perdana menteri dan akan menyerahkan perlantikan ini kepada timbalannya. perubahan ini diharap akan dapat membawa perubahan senario politik negara.
Sejajar dengan pertukaran tampuk pimpinan ini, rakyat mahukan perubahan dan memperbaiki kelemahan yang ada.
"Rakyat mahu kehidupan yang aman, beban kerja yang baik tidak seperti sekarang. Jika Datuk Seri Najib naik menjadi perdana menteri adalah mustahak untuk beliau penuhi interpretasi rakyat. Jika beliau gagal menyelesaikan masalah hidup rakyat, ini akan memberi kesan kepada politik negara. pembangkang akan menjadi lebih kuat dan rakyat pula tidak puas hati."
Menurutnya lagi ia turut akan menjejaskan kemasukan pelabur asing ke dalam negara. Justeru akan terjadilah kemelesetan ekonomi yang teruk.

rujukan:
Majalah Aniqah
Januari 2009

No comments:

Post a Comment